Andetagen

Vi kan, genom att se/lyssna på våra andetag, avgöra hur vi mår.
Korta snabba andetag som ligger högt uppe i bröstkorgen talar om för oss att vi kan vara stressade, oroliga, spända. Om du andas lugna, långa andetag kan vi dra slutsatsen att också resten av dig är lugn. Tittar vi på ett spädbarn som sover så ser vi andetagen på hur magen höjs och sänks. Det är dit ner du vill få ditt andetag.

Eftersom vi kan avgöra hur vi mår via andetaget så kan vi också styra hur vi mår just via våra andetag. Om du lägger dig ner på en soffa eller en säng och medvetet väljer att andas korta, snabba andetag högt uppe i bröstkorgen så kommer du få svårt att slappna av. Om du är stressad, men vill känna dig lugnare kan du försöka andas djupare, längre andetag och din kropp kommer att svara med att slappna av.

Ett bra sätt att göra sig medveten om sitt andetag är att lägga sig ner raklång och bara låta andetagen flyta fritt. Sedan välja att ta djupa andetag, fylla både bröstkorgen och magen med luft för att sedan släppa ut luften genom näsan. Efter några andetag kan man lägga ena handen på magen, strax ovanför naveln med tummen pekandes snett uppåt. Med djupa andetag vill du känna i handen hur luften går igenom din kropp. På inandning, hur din bröstkorg vidgas och din mage kommer utåt. På din utandning, hur bröstkorgen sjunker ihop och magen drar sig innåt, snett uppåt. Inandningen kommer som en reflex och bröstkorgen vidgas, magen kommer utåt. Utandningen sker utan muskelkraft och bröstkorgen sjunker ihop, magen drar sig innåt och snett uppåt. Låt det gå några minuter där du hela tiden fokuserar på hur ditt andetag känns och sträva efter att göra din inandning lika lång som din utandning. Fundera sedan på hur du känner dig. Antagligen har din kropp och ditt sinne svarat på din andningsövning och slappnat av.

Om vi då ska koppla detta till fridykningen, så kan just detta medvetna andetag göra att du laddar upp och fokuserar på ditt dyk genom att andas och på så vis lugna ner din kropp och ditt sinne. Det är också på exakt detta vis jag alltid börjar mina yogaklasser. Oavsett om jag kommer springandes in till yogasalen med andan i halsen, eller om jag haft en lång stund på mig att “landa” på yogamattan, börjar jag alltid med att känna efter i kroppen hur andetaget går, för att sedan styra det till att göra mig lugn och redo för det som kommer.

Namaste