Tävling

Vår typ av fridykning handlar kanske inte så mycket om att slänga i en femkrona och hämta upp den från botten. Istället dyker vi enligt tävlingsgrenarna för att komma så långt som möjligt, så djupt som möjligt, och alldeles stilla kunna hålla andan så länge som möjligt.

Vissa av oss tävlar inte alls för att man helt enkelt inte vill. Andra tävlar endast på våra mycket informella klubbtävlingar. Några av oss tävlar på SM nivå. Vissa tävlar även utomlands. Någon kvalificerar sig till att få tävla på VM.

Så oavsett om du vill tävla eller inte så är tävlingsformen av fridykning ett enkelt och tydligt sätt att mäta hur du utvecklas. Och fullkomligt säkert!

Det finns olika grenar inom tävlingsfridykning:

DYN, Dynamic apnea, att simma så långt man med fenor/fena i pool.

DNF, Dynamic no fins, att simma så långt man utan fenor i pool.

STA, Static apnea, att ligga still och hålla andan så länge man kan i pool.

CWT, Constant weight, att dyka så djupt man kan med fenor, längs med en lina som går från ytan rakt ner i djupet.

CNF, Constant weight no fins, att dyka så djupt man kan utan fenor, längs med en lina som går från ytan rakt ner i djupet.

FIM, Free immersion, att dra sig så djupt man kan ner och upp igen längs med en lina som går från ytan rakt ner i djupet.

Att tävla i fridykning innebär att förbereda sig noggrant i månader/år i förväg. Kroppen behöver gott om tid att stärka dykresponsen för att effektivt spara syre och klara av att buffra högre halter av koldioxid.

Fridykning är en lågpulssport till skillnad mot exempelvis fensim och UV-rugby. Vi strävar efter att få alla muskler att slappna av så mycket som möjligt. Det sänker syreförbrukningen och därigenom kan vi prestera allt längre och djupare. Detta kräver systematisk avslappningsträning. Detta handlar om att förfina sin simteknik för att minimera friktionen i vattnet och spara på sin energi. Detta handlar om att arbeta med sitt mentala jag för att behålla lugnet och självförtroendet för att undvika adrenalinpåslag i en tävlingssituation (adrenalin käkar syre). Detta handlar om att lyssna inåt, djupt in i din egen kropp, för att känna efter hur du mår för dagen, att vara lyhörd för din kapacitet och förmåga “här och nu”. Att förbereda dig, på ditt sätt, på dina villkor, med dina unika inre resurser. Och samtidigt… att njuta av lugnet mitt i prestationen!

Det är dessutom väldigt kul att tävla! Alla kan inte vinna medaljer, men alla kan vinna över sig själva! Får man dessutom in resultaten på internationella rankinglistan är det extra kul.

Alla kan träna målmedvetet och se sina resultat förbättras vilket ger stor tillfredställelse. Eller så tränar man bara för att det är så kul och givande och avslappnande.

På grund av alldeles för höga tekniska risker (teknik krånglar) så sysslar vi inte med:

VW, Variable weight, djupdyk med hjälp av en vikt som man dumpar vid vändningen, och sen simma upp.

NL, No limit, djupdyk med hjälp av en vikt som man dumpar vid vändningen, för att ta hjälp av en luftballong upp.

 

Svenska rekord i fridykning: www.aidasweden.org

Världsrekord: www.aidainternational.org/competitive/worlds-records